Napísali o nás

Dôležitosť zero waste si uvedomila, keď ochorela. Dnes veselými vreckovkami teší deti aj dospelých

Vtipné texty a ilustrácie nepatria len na tričká. Naďa Urbanová, ktorá stojí za značkou vreckoviek Noa! vie o tom svoje. Napriek tomu, že je na trhu len niekoľko mesiacov, záujem o jej produkty Naďu milo prekvapil.

Zero waste a udržateľnosť. Pojmy, s ktorými sa v poslednom období spája rozbiehanie rôznych, nielen textilných biznisov. Ani značka bavlnených vreckoviek Noa! nie je výnimkou. Jej príbeh sa začal písať, keď zakladateľka Naďa Urbanová ochorela, a za jeden deň minula celú jednu škatuľu vyťahovacích vreckoviek. „Nechcela som vyrábať toľko odpadu, a tak som začala hľadať látkovú alternatívu, ktorú som si pamätala z detstva,“ hovorí pre Forbes.

Tu pre ňu nastal kameň úrazu, ktorý dokázala pretaviť do príležitosti na rozbehnutie vlastného biznisu.  Na trhu sa totiž nachádzali len také bavlnené vreckovky, ktoré máme v pamäti ešte spred dekád. Preto sa zakladateľka novej značky rozhodla staviť na vtip a začať s výrobou a predajom dizajnovo nápaditých vreckoviek.

Či jej stávka vyjde, sa uvidí až o niekoľko mesiacov. Na trhu sú totiž len od konca mája, no ako sama vraví, počiatočný záujem ju milo prekvapil.

Nejde o život

Prečo sa v značke rozhodli vniesť vtip aj do nezábavnej činnosti, akou je „vysmrkanie sa“? „Vreckovky odrážajú náš pohľad na život, ktorý sme vyjadrili už v názve Noa! Slovné spojenie „no a“ používame všetci úplne bežne. Znamená, že máme nadhľad, vieme si urobiť srandu a povedať si, že nejde o život,“ vysvetľuje Urbanová.

Na dvojzmyselných textoch sa podieľalo viacero ľudí. Konečné slovo mali copywriteri — Tomáš Kučírek a Martin Kovarík. Na detských rýmovačkách sa zasa kreatívne podieľala Katka Makara. Ako však Urbanová priznáva, inšpiráciu čerpajú aj na posedení pri pive s kamarátmi či na nedeľnom obede u rodičov.

Po vymyslení textov nasleduje ich zaradenie k cieľovým skupinám a tvorba grafiky, ktorej sa zhostila Katarína Hutníková.

Urbanová sa rozhodla, že chce mať zo svojej značky slovenský koncept. Výrobu preto situujú do dielne v Bratislave. Výnimkou sú len farebné vreckovky, ktoré sa potláčajú v Nemecku. „Dlho sme hľadali dodávateľa potlače na Slovensku a v Českej republike, ale, žiaľ, nenašli sme,“ dopĺňa Urbanová. Aktuálne sa cena ich výrobkov pohybuje v rozmedzí od približne štyroch po sedem eur.

Urbanová hovorí, že cena je prijateľná pre všetkých, a ak by mala klesnúť, museli by vyrábať v Číne. „Veríme však, že má zmysel podporiť slovenských kreatívcov, dizajnérov, tkáčov či krajčírov. To je pre nás dôležitejšie ako vyšší zisk. A verím, že aj zákazníci čoskoro pochopia, že ide o kruh, v ktorom všetko so všetkým súvisí. A nejde len o financie, ale aj o životné prostredie a celkovú kvalitu života na Slovensku,“ dodáva.

Naštartovanie domácej ekonomiky

Rozširovanie biznisu vidí v niekoľkých rovinách. Na jednej strane je logické prísť na trh so stále väčším počtom návrhov a dizajnov. Avšak z podnikateľského hľadiska tu je priestor na šitie vreckoviek na zákazku — na mieru, s vlastným textom či grafikou, využiteľných pre firmy ako darčeky pre zamestnancov či partnerov.

Dôkazom toho je aj aktuálna príprava špeciálnych edícií a balíčkov. „Je vidieť, že zákazníkov náš humor baví a to je presne to, čo sme chceli. Aby sme život brali s nadhľadom a vtipom,“ opisuje zakladateľka.

Podobne ako viacero slovenských výrobcov textilu, aj Noa! je súčasťou novej iniciatívy #oblecsadoma. Ako dodáva Urbanová, jej motiváciou pridať sa do iniciatívy bolo to, že ľudia sa v nej snažia naštartovať domácu ekonomiku a inšpirovať ľudí k sebarealizácii. „S týmto všetkým sa naša značka Noa! stotožňuje a sme radi, že môžeme byť toho súčasťou,“ uzatvára.

Tento článok bol uverejnený na www.forbes.sk 27. júla 2020.